Jak danit příjem z pronájmu bytu
Pokud pronajímáte byt nebo jinou nemovitost, jedná se o příjmy podle § 9 zákona o daních z příjmů (ZDP) – tedy „příjmy z nájmu nemovitých věcí nebo bytů“. Povinnost podávat daňové přiznání vznikne, pokud je příjem z nájmu vaším jediným příjmem a přesáhne částku 50 000 Kč za rok. V případě zaměstnanců se daňové přiznání podává už v případě, kdy příjem z pronájmu přesáhne 20 000 Kč za rok.
Příjem z nájmu se rozumí částka, kterou vám nájemce skutečně hradí za užívání nemovitosti. Platby za energie, služby (např. úklid společných prostor, vodné, stočné, topení) se obvykle nepovažují za příjem z nájmu. Pokud byt pronajímáte ve spoluvlastnictví či ve společném jmění manželů, zdaňují se příjmy jen u jednoho z nich.
Základem daně z příjmů z pronájmu je příjem z nájmu snížený o výdaje vynaložené na jeho dosažení, zajištění a udržení. Máte dvě možnosti, jak výdaje uplatnit:
Skutečné výdaje – musíte vést evidenci všech výdajů (např. náklady na údržbu, opravy, pojištění, poplatky realitní kanceláři) a doložit je.
Paušální výdaje – pro příjmy z nájmu lze uplatnit 30 % z příjmů jako výdaje (bez dokladování) s maximálním limitem 600 000 Kč.
Jakmile zvolíte jeden ze způsobů (reálné nebo paušální), nelze jej zpětně měnit v rámci daného zdaňovacího období.
Po odečtení výdajů získáte tzv. dílčí základ daně z pronájmu. K určení finální daně je třeba spočítat součet všech dílčích základů (např. příjmy ze zaměstnání, podnikání, pronájmů). Základní sazba daně pro fyzické osoby je 15 %. Pokud je ale výsledný daňový základ vyšší než stanovený limit (např. za rok 2025 je to 1 676 052 Kč) → část nad tímto limitem se daní sazbou 23 %.
Za rok 2025 se daňové přiznání podává v následujících termínech:
v papírové podobě do 1. dubna 2026
v elektronické podobě 2. května 2026
při zpracování daňovým poradcem do 1. července 2026

